Vânzarea afacerii este o decizie uriașă – poate una dintre cele mai importante decizii pe care le vei lua vreodată în cariera antreprenorială.
Deși nu este singurul, prețul va fi unul dintre cei mai importanți factori care vor conduce discuțiile cu potențialii cumpărători.
La fel ca în majoritatea interacțiunilor din viață, nu vei avea niciodată a doua șansă de a face o primă impresie și există lucruri specifice pe care le poți face pentru a maximiza valoarea afacerii pe care dorești să o vinzi, chiar în timpul tranzacției.
Planifică din timp vânzarea afacerii
Unul dintre cei mai importanți pași pe care orice proprietar de afacere îl poate face în viața companiei este acela de a planifica în avans o eventuală vânzare sau pensionare. Cu alte cuvinte, stabilirea strategiei de ieșire și tratarea cu responsabilitate a ultimului capitol din planul de afaceri va influența decisiv felul în care decurge o astfel de tranzacție. Exit-ul se va întâmpla, fie că vrei, fie că nu; întrebarea e dacă vrei să fii pregătit sau preferi să lași lucrurile la voia întâmplării.
La un moment dat orice companie poate fi listată ca afacere de vânzare.
Acest lucru este esențial dacă intenționezi să îți vinzi afacerea în următorii câțiva ani, dar este important, de asemenea, dacă vrei să menții compania pe termen lung, deoarece planificarea riguroasă te poate ajuta să netezești orice tranziție neașteptată din cauza bolii, moarte sau o schimbare bruscă a obiectivelor personale.
Planificarea înainte de vânzare are multe straturi; presupune să te asiguri că ai implementat deja procesele necesare și că ai angajat persoanele potrivite pentru a menține afacerea în funcțiune cu succes, dacă tu decizi să ieși din joc sau să faci un pas înapoi din lumea de business.
Identificarea potențialelor probleme și eliminarea dificultăților care apar sistematic în operațiunile zilnice, pentru ca afacerea să funcționeze fără probleme va oferi cumpărătorilor încredere în afacere și, de asemenea, va ajuta la maximizarea valorii acesteia în timpul unei tranzacții de vânzare-cumpărare.
De asemenea, o planificare adecvată presupune asigurarea faptului că toate detaliile au fost stabilite în ceea ce privește documentația și faptul că situația financiară a companiei este în ordine, ceea ce demonstrează transparență și va ajuta procesul de due diligence să se desfășoare într-un ritm mai rapid.
Mai mult, nu este niciodată prea devreme să începi să colaborezi cu un broker de afaceri, pentru a face o evaluare și a discuta punerea în aplicare a strategiilor care te vor ajuta să obții valoarea maximală atunci când decizi că vrei să îți vinzi afacerea. Acest lucru te va ajuta și să îți faci o idee despre tendințele actuale ale industriei și ale pieței, pentru a-ți oferi o idee realistă a valorii afacerii tale, într-un context de piață mai larg.
Înțelege ce doresc cumpărătorii
Ca parte a procesului de planificare, brokerii de afaceri experimentați, precum echipa noastră, te vor ajuta să vizualizezi afacerea prin ochii unui potențial cumpărător și îți vor oferi îndrumări cu privire la ceea ce dorește un investitor și pașii pe care îi poți face pentru a crește atractivitatea afacerii tale.
Este important să înțelegi ce doresc cumpărătorii de afaceri și că diferiți cumpărători caută lucruri diferite. În general, cumpărătorilor le-ar plăcea să cumpere o companie pe care o pot dezvolta, construi sau utiliza pentru a-și diversifica serviciile sau linia de produse curentă. Le-ar plăcea ca toate lucrurile pe care le-am atins mai sus – inclusiv o echipă de conducere puternică, transparența financiară și problemele să fie identificate și rezolvate înainte de încheierea tranzacției. În mod natural, cumpărătorii de afaceri doresc să profite la maximum de o oportunitate excelentă. O companie cu abilitatea de a demonstra o cale de creștere și profitabilitate cu siguranță că va mulțumi potențialii cumpărători, iar proprietarul va avea posibilitatea de a maximiza valoarea acesteia în timpul tranzacției.
Ai o viziune clară
Pe lângă detaliile expuse mai sus, cumpărătorii sunt atrași și de tranzacțiile în care proprietarul afacerii are o viziune clară despre locul în care trebuie să se afle compania și cum să ajungă acolo. Antreprenorii sunt adesea atât de consumați de activitatea zilnică, încât nu reușesc să planifice o direcție pentru viitor. Însă, este esențial nu numai să planifici, ci și să investești în oamenii tăi și în procesele de lucru, pentru a pune afacerea pe o traiectorie ascendentă.
Dacă dorești să îți vinzi afacerea, lucrând cu o companie precum TradeX – Business Brokerage încă de la începutul procesului, vei putea să abordezi mai bine toți acești factori, precum și să te gândești la propriile dorințe și nevoi care trebuie îndeplinite prin vânzare. Ți-ar plăcea să vinzi complet afacerea și să mergi mai departe într-un alt domeniu sau dorești să rămâi implicat în vreun fel? Ai o viziune despre cărui tip de cumpărător ai dori să-ți vinzi afacerea? Ai în vedere un anumit indicator de performanță care trebuie îndeplinit pentru ca vânzarea să aibă loc?
O echipă de consultanță cu experiență te poate ajuta să rezolvi toate problemele care pot apărea în timpul vânzării, precum și dupa finalizarea tranzacției.
Planificând din timp și planificând bine, vei fi capabil să reduci la minimum riscul, să maximizezi valoarea afacerii, să controlezi procesul și să te asiguri că vei face acest pas în condițiile tale, atunci când va veni momentul să faci o schimbare.