Ce este un antreprenor?
Un antreprenor este o persoană care creează o nouă afacere, suportând majoritatea riscurilor și bucurându-se de majoritatea recompenselor. Procesul de înființare a unei afaceri este cunoscut sub numele de antreprenoriat. Antreprenorul este văzut în mod obișnuit ca un inovator, o sursă de idei noi, bunuri, servicii și afaceri/sau proceduri.
Antreprenorii joacă un rol cheie în orice economie, folosind abilitățile și inițiativa necesare pentru a anticipa nevoile și pentru a aduce pe piață idei noi bune. Ei inventează bunuri și servicii, care duc la locuri de muncă și, adesea, creează un efect de undă, rezultând din ce în ce mai multă dezvoltare. Antreprenoriatul care se dovedește a fi de succes în asumarea riscurilor creării unui STARTUP este răsplătit cu profituri, faimă și oportunități de creștere continuă.
Modul în care antreprenorii depun și plătesc impozite va depinde de modul în care este înființată afacerea din punct de vedere al structurii.
În realitate nu exista o singură definiție unanim acceptată pentru antreprenoriat, așa că voi recurge la o definiție care încearcă defapt să determine mai curând cine NU este antreprenor, în sensul că majoritatea oamenilor(dacă nu toți) văd probleme, mai mici sau mai mari zi de zi. Din păcate, un numar mic de oameni văd soluții pentru aceste probleme (sau le văd ca „oportunități”) și încă si mai puțini merg mai departe și acționează pentru a le transforma în realități. Asfel, trebuie spus că „un antreprenor este acea persoană care se uită la o problemă și o vede ca pe o oportunitate, iar apoi acționează asupra sa!”
Care sunt calitățile necesare ale antreprenorului?
În general în aceste condiții, antreprenorii care au calitățile necesare și adoptă strategia potrivită asumându-și riscuri bine calculate câștigă pe termen lung, chiar dacă, uneori, mai pot vedea și mici eșecuri „de parcurs”. Dar, pentru că în acest context vorbim de calitățile antreprenorilor, am conturat următoarea lista de calități necesare pentru succesul antreprenorial:
- Viziune
- Inteligență și creativitate
- Cunoașterea domeniului de activitate
- Perseverență și determinare
- Charismă și persuasiune
- Responsabilitate
- Decison-maker* să ia decizii rapid și eficient
- Problem-solver* să vadă soluții acolo unde sunt probleme
- Gut-feeling* fler antreprenorial
- Gândire pozitivă
- Pasiune pentru propria afacere
- Etică personală
- Încredere în sine și în oameni
- Atitudine pozitivă, proactivă
Cum funcționează antreprenoriatul?
Antreprenoriatul este una dintre resursele pe care economiștii le cataloghează ca fiind parte integrantă a producției, celelalte trei fiind pământul/resurse naturale, forța de muncă și capitalul. Un antreprenor combină primele trei dintre acestea pentru a produce bunuri sau a furniza servicii. De obicei, ei creează un plan de afaceri , angajează forță de muncă, achiziționează resurse și finanțare și oferă conducere și management pentru afacere.
Antreprenorii se confruntă de obicei cu multe obstacole atunci când își construiesc companiile. Cele trei pe care mulți dintre ei le citează ca fiind cele mai provocatoare sunt următoarele:
- Depășirea birocrației
- Angajarea forței de muncă
- Obținerea finanțării
Spre deosebire de profesiile tradiționale, unde adesea există o cale definită de urmat, drumul către antreprenoriat este mistificator pentru majoritatea. Ceea ce funcționează pentru un antreprenor ar putea să nu funcționeze pentru următorul și invers. Acestea fiind spuse, există câțiva pași generali pe care majoritatea, dacă nu toți, antreprenorii de succes i-au urmat:
Asigurarea stabilității financiare
În timp ce unii antreprenori sunt jucători singuri care se luptă pentru a declanșa întreprinderile mici pe teren, alții își asumă parteneri înarmați cu acces mai mare la capital și alte resurse. În aceste situații, noile firme pot obține finanțare de la capitaliști de risc, investitori îngeri, fonduri speculative, crowdfunding sau prin surse mai tradiționale, cum ar fi împrumuturile bancare. Antreprenorii fac bani ca orice afacere: ei caută să genereze venituri mai mari decât costurile. Creșterea veniturilor este scopul și acest lucru poate fi atins prin marketing, recomandare din gură în gură și rețele sociale. Menținerea costurilor scăzute este, de asemenea, esențială, deoarece are ca rezultat marje de profit mai mari. Acest lucru poate fi realizat prin operațiuni eficiente.
Business Smart
Prin inima oricărei noi afaceri de succes, o afacere bate sângele fluxului de numerar constant, care este esențial pentru achiziționarea de stocuri, plata chiriei, întreținerea echipamentelor și promovarea afacerii. Cheia pentru a rămâne transparent este o contabilitate riguroasă a veniturilor versus cheltuieli. Și, deoarece majoritatea afacerilor noi nu obțin profit în primul an, punând bani deoparte pentru această situație, antreprenorii pot contribui la atenuarea riscului de a nu ajunge la fonduri. În legătură cu acest lucru, este esențial să păstrați costurile personale și cele de afaceri separate și să nu vă investiți niciodată în fonduri de afaceri pentru a acoperi costurile vieții de zi cu zi.
Desigur, este important să îți plătești un salariu realist, care să îți permită să acoperi esențialul, dar nu mult mai mult; mai ales acolo unde sunt implicați investitori. Desigur, astfel de sacrificii pot încorda relațiile cu cei dragi care ar putea avea nevoie să se adapteze la standarde de viață mai scăzute și să suporte îngrijorarea cu privire la riscul bunurilor familiei. Din acest motiv, antreprenorii ar trebui să comunice aceste probleme cu mult înainte de timp și să se asigure că cei dragi semnificativi sunt spiritual la bord.
A ști cum să gestionezi banii și a înțelege situațiile financiare sunt esențiale pentru oricine își conduce propria afacere. Este important să îți cunoști veniturile, costurile și să ști cum să le crești sau, respectiv, să le reduci. Asigurându-te că nu arzi numerar îți va permite să menți afacerea în viață. Implementarea unei strategii solide de afaceri, cunoașterea pieței tale țintă, a concurenților, a punctelor forte și a punctelor slabe, îți va permite să manevrezi peisajul dificil al conducerii afacerii tale.
Comunicarea și Concentrarea
Comunicarea de succes este importantă în aproape fiecare aspect al vieții, indiferent de ceea ce faci. De asemenea, este de cea mai mare importanță în conducerea unei afaceri. De la transmiterea ideilor și strategiilor tale către potențialii investitori, până la împărtășirea planului de afaceri cu angajații tăi, până la negocierea contractelor cu furnizorii, toate necesită o comunicare de succes. Similar cu reziliența, un antreprenor de succes trebuie să rămână concentrat și să elimine zgomotul și îndoielile care vin odată cu conducerea unei afaceri. A deveni ocolit, a nu crede în instinctele și ideile tale și a pierde din vedere obiectivul final este o rețetă pentru eșec.
Rezistență
Conducerea propriei afaceri este extrem de dificilă, mai ales să începi una de la zero. Este nevoie de mult timp, dăruire și eșec. Un antreprenor de succes trebuie să dea dovadă de rezistență la toate dificultățile de pe drumul de urmat. Ori de câte ori se confruntă cu eșec sau respingere, trebuie să continue să avanseze. Pornirea afacerii este un proces de învățare și orice proces de învățare vine cu o curbă de învățare, care poate fi frustrantă, mai ales când banii sunt în joc. Este important să nu renunți niciodată la momentele dificile dacă vrei să reușești. Pentru a fi un antreprenor de succes trebuie să-ții amintești întotdeauna de ce ai început afacerea și să rămâi pe cale să o duci la randamentul ei maxim.
„Indiferent dacă gândești că poți să faci un lucru sau gândești că nu poți să-l faci, ai dreptate.” -Henry Ford
Ai văzut vreodată o afacere care are produse sau servicii de calitate inferioară și totuși a dominat piața? Se datorează faptului că afacerea știe cine sunt clienții săi, de ce își doresc și de ce au nevoie și cum să spună povestea afacerii într-un mod care îi obligă pe potențialii clienți să cumpere.
Inovație constantă și strategică
Ca lider în industria ta, trebuie să inovezi strategic. Trebuie să cauți constant modalități de a crea ceva mai mult, nou sau mai bun decât ceea ce există în prezent. Consumatorii nu mai sunt impresionați de nicio funcție sau serviciu nou pentru foarte mult timp – se așteaptă la o evoluție constantă a îmbunătățirii sau vor merge în altă parte. Uneori, cele mai mari oportunități de creștere nu provin din inițiative noi, ci mai degrabă din preluarea proceselor de bază pe care afacerea ta le face deja și executarea lor mai eficientă. O mică îmbunătățire realizată în câteva domenii cheie poate duce la o creștere geometrică a afacerii în ansamblu.
Care sunt tipurile de antreprenoriat?
Antreprenoriat în afaceri mici
Antreprenoriatul în afaceri mici este ideea de a deschide o afacere fără a o transforma într-un mare conglomerat sau a deschide mai multe lanțuri. Un restaurant cu o singură locație, un magazin alimentar sau un magazin de vânzare cu amănuntul pentru a-ți vinde bunurile realizate manual ar fi toate un exemplu de antreprenoriat în afaceri mici.
În această formă de obicei îți vei investii proprii bani și reușești dacă afacerea ta obține profit, din care trăiești. Nu ai investitori externi și vei lua un împrumut doar dacă te ajută la continuarea afacerii.
Pornire scalabilă
Acestea sunt companii care încep cu o idee unică; gândește-te la Silicon Valley. Speranța este de a inova cu un produs sau serviciu unic și de a continua creșterea companiei, crescând continuu pe măsură ce timpul trece. Aceste tipuri de companii necesită adesea investitori și sume mari de capital pentru a-și dezvolta ideea și a ajunge pe mai multe piețe.
Companie mare
Antreprenoriatul în companii mari este o nouă divizie de afaceri creată în cadrul unei companii existente. Compania existentă poate fi bine plasată pentru a se ramifica în alte sectoare sau poate fi bine plasată pentru a se implica în noua tehnologie.
Directorii executivi ai acestor companii fie prevăd o nouă piață pentru companie, fie indivizii din cadrul companiei generează idei pe care le aduc managementului superior pentru a începe procesul.
Antreprenoriat social
Scopul antreprenoriatului social este de a crea un beneficiu pentru societate și pentru omenire. Aceștia se concentrează pe a ajuta comunitățile sau mediul înconjurător prin produsele și serviciile lor. Ei nu sunt conduși de profituri, ci mai degrabă de a ajuta lumea din jurul lor.
Ești hotărât să devii antreprenor?
Înainte de a lua decizia de a părăsi câmpul muncii din postura de angajat și a face toți acești pași pentru a deveni antreprenor și a-ți construi propria afacere, care implică multă energie și eforturi, este recomandat să îți pui întrebări despre tine la care să răspunzi sincer. Începerea unei cariere antreprenoriale către „a fi propriul tău șef” este incitant. Dar, împreună cu toate cercetările tale, asigură-te că îți faci temele despre tine și despre situația ta.
Descoperă în articolul următor câteva întrebări ajutătoare pe care să ți le pui, pentru a te ajuta să iei cea mai bună decizie pentru tine. Dacă mai ai nevoie și de alte informații despre cum să-ți dezvolți o afacere și cum să ajungi și tu la ceea ce ți-ai propus, abonează-te la Programul de Mastermind dedicat Cumpărătorilor de Afaceri.